ביום חמישי האחרון פורסם מכתב רבנים התומך בהצהרותיו של הרב הירושלמי אריה שטרן שכינה את ילדי המשפחות החד מיניות כאומללים ויצא כנגד הקהילה הלהט"בים.

אירוע הגאווה השני. משפחות רבות השתתפו | צילום: יעל שרר

על פי המכתב, קיום מצעדי הגאווה ("מצעדי התועבה" במכתב, א.י.) ועצרות התמיכה במחאת חוק הפונדקאות הן למעשה הדרך בה מתקיים "טרור אגרסיבי המלווה בשטיפת מוח תקשורתית השכם וערב שמטרתו להכשיר לבבות כאילו יש כאן איזשהו מושג של 'משפחה', להרוס את מושג המשפחתיות ולהפוך סוטים לגיבורים"

אם אתם תוהים מה בין ההצהרות האלה לבין הוד השרון, הרי שהתשובה היא הרב ראובן הילר. הילר, מי שהיה במשך שנים רבה העירוני האהוב של הוד השרון, ואף נתפס כגשר של ממש בין החילונים בעיר לבין הדת כאחד מרבני צוהר, חתם על המכתב יחד עם עשרות רבנים רבים אחרים מהציונות הדתית. הילר אף מצויין במכתב בתפקידו הקודם כרבה הראשי של הוד השרון, תפקיד בו אינו אוחז יותר. 

הרב הילר, מה בינך לבין הצהרות נוסח אלו שכתובות במכתב.

"בשעתו כתבתי על מצעד הגאווה, אני לא מבין על מה יש להתגאות בזה".

אבל מה הבעיה עם זה, מה לא נורמלי בזה?

"כל משפחה שקורה לבן שלה דבר כזה והוא לא יכול להביא ילדים, אז זה לא בעיה? זו בעיה, אני רואה את זה כבעיה וכל יהודי תורני דתי רואה את זה כבעיה, ואני בטוח שחלק גדול מהציבור החילוני רואה את זה גם כבעיה.

"גם אצל החילונים כשמישהו 'יוצא מהארון' כמו שקוראים לזה, זה כמו פטיש על הראש של ההורים. לא כך העניין? אז נכון שהתקשורת היום עושה מהכל נורמלי, זה הפוסטמודרניזם שלנו היום. שאין שום דבר מוחלט. הכל בסדר. רק אם מישהו יגיד שמשהו לא בסדר, אז עליו יתנפלו, אבל מה לעשות שהגישה הפוסטמודרניסטית הזו לא מקובלת עלינו, לנו יש תורה ויש דרך חינוכית, לנורמליות.

"ילד צריך אבא ואמא, זה דבר פשוט, כל פסיכולוג יגיד את זה והגישה הזו שאומרת שאפשר להיות ככה ואפשר להיות ככה, אני חושב שהיא גורמת נזק עצום. הנזק הגדול שלה היא שהיא פוגעת בבני הזוג במגזר החילוני. ילד בתיכון, שבמגזר החילוני כבר מקיימים בו יחסי אישות, שומע פתאום שיש גם דבר כזה ויש גם דבר כזה.

"מבחינה נורמלית גבר רוצה אישה, בחור רוצה בחורה. והילד הזה הוא לא גיי. ואגב בארצות הברית התברר במחקר שהתקיים לאחרונה שלמעלה מ-30 אחוזים חוזרים לנורמליות. לבדם. כי בשלב מסוים הם מבינים שהם ניסו משהו שלא מתאים להם".

אם הם חוזרים לבד אז מה זה משנה?

"יש השפעה גדולה. הטראומה שיש למי שעבר את זה, זה פצע לכל החיים. שאדם חי עם גבר זה ישאר לו לכל החיים. הוא אחר כך מבין שהוא צריך להשאר נורמלי, לאישה ולהקמת משפחה. למה צריך את זה?".

"חלק מהמועמדים ישבו אצלי בבית הם דיברו בעד ערכי המשפחה ושמירה על חיי הדת - פתאום כולם הלכו למצעד"

לגבי המנשר הזה. אתה לא חושב שהרטוריקה בו היא בעייתית?

"את המילה סוטים לא קראתי. אני זהיר מאוד בגלל שיש לי קצת ניסיון עם העיתונות, אני זהיר מדי כדי להגיד סוטים. אני יותר מדבר במובן חיובי של הקמת המשפחה היהודית בישראל וכדומה. אני גם לא קראתי מה בדיוק הרב שטרן אמר, הבנתי שהוא דיבר באיזשהו מקום. זה שיש עליהום תקשורתי על כל מי שמדבר נגד זה, זה דבר ידוע.

"תראה מה קרה בהוד השרון, יש שמונה מועמדים. חוץ מאחד כולם אמרו שהם יבואו לאירוע הגאווה ביום שישי. כולם אמרו שהם יבואו לשם. חלק מהאנשים האלה ישבו אצלי בבית והם התבטאו בעד וערכי משפחה, ושמירה על חיי דת. הם באו אליי, אני לא הזמנתי אותם. פתאום, חוץ מאחד, כולם אמרו שהם יבואו למצעד הגאווה הזה, שהיה פה בהוד השרון. למה הם עשו את זה? בגלל אמצעי התקשורת".

לא, בגלל שהם פוליטיקאים ופוליטיקאים צריכים לקרוץ לכמה שיותר קהלים.

"נכון, הם פוליטיקאים. אבל כשבא עיתונאי ושואל אותו שאלה, 'האם אתה תבוא לאירוע או לא תבוא?', הוא נמצא בדילמה עצומה. אם הוא יגיד 'לא', וואי וואי וואי מה שיעשו לו אחר כך. 'אתה מיושן ואתה לא מודרני ואתה לא'. אז עשה בשכל אחד המועמדים ואמר שהוא לא יגיב".  

צילום: פרטי

אבל מה זה נותן בסוף, אם בן אדם רוצה ללכת עם גבר, אז שיילך אם גבר, מה זה משנה לך?

"זה לא משנה לי. אני אומר אל תעשה מזה פרסומת. אני לא נכנס לחדר המיטות של אף אחד עושה וזה לא מעניין אותי. אם יש גבר שרוצה ללכת עם גבר ואישה שרוצה ללכת עם אישה, אז אני לא אמנע מהם לעשות את זה. יש לי קרובי משפחה שהם לא דתיים שהם כאלה".

אבל איך זה משפיע עלייך?

"כואב לי שהם לא מקימים משפחה. ודבר נוסף שחורה לי זה שהם עושים מזה רעש. הם משפיעים על בני הנוער. שיעשו מה שהם רוצים במועדון הפנימי שלהם. ואני אפילו לא מדבר על מה שהם עשו בט' באב שזה בושה וחרפה, אבל שהם יעשו פה מצעד גאווה ויימשכו לשם בני נוער למרות שהם לא כאלה, ובואו ננסה את זה".

זה לא העניין. הבעיה במסמך שחתמת עליו היא שמדובר במנשר שמוביל לשנאה ומקדם שנאה, זה מסוכן. זה מקדם שיח לא טוב.

"אבל אתה מבין שזה צד אחד של המטבע. בשעתו ביקשו ממני להשתתף במפגש כזה ולהביע את עמדתי כרב ואני הופעתי. אני באמת פתוח לכאלה מפגשים ואמרתי את דבריי והיו קצת ויכוחים אבל הכל בסדר. כל עוד אנשים כאלה אומרים 'אנחנו כאלה וכדומה', תן לנו זכויות,  זה בסדר גמור. ניתן להתווכח מה כן ומה לא.

"אבל ברגע שאנשים עושים מצעד גאווה ועושים מזה קמפיין גדול וברדיו ובטלוויזיה מדברים רק על זה, ריבונו של עולם. בט' באב היו מאה אלף איש בכותל ואף אחד לא דיבר על זה. פתאום קם איזה מצעד גאווה".

אני לא חושב שאף אחד בחר בדרך חיים הזו. העובדה היא שזו עדיין דרך חיים לא פשוטה. משהו שהוא עדיין לא קל לקבלה בהרבה משפחות. בגלל זה אני לא מאמין שזה בחירה. ואם אדם נוצר ככה, אני יכול להבין למה הוא יילחם על זכויותיו.

"החוק שקבע שמדובר בפשע נמחק. היום אף אחד לא מונע מהם לחיות ככה. אבל מצד שני אל תעשה מזה רעש גדול, אל תעשה מזה פרסומת גדולה".

"מצידי שישארו בארון ויגידו לאנשים בצורה ברורה 'אני כזה או כזה' - אני בסדר עם זה"

כן, אבל מפה ועד לחתום על כזה מכתב שהוא מנשר שמעודד שנאה. אתה צריך להבין שלכם כרבנים יש כוח והשפעה, וכשאתם משתמשים במילים קשות יש לכך השלכות.

"אני מניח שההשלכה שהרבנים רוצים שתהיה היא שאנשים יתרחקו מהדבר הזה. שאנשים יתנגדו למצעד הגאווה. וזו עיקר ההתנגדות שלי. ודאי שמדובר מבחינת ההלכה בעבירה חמורה ואני לא רוצה שייחטאו בכך. זה עניין אחד, אני גם לא רוצה שאנשים יחללו שבת ולא יאכלו כשר. זה מאבק אחר. אבל כשאנחנו מדברים על מצעד הגאווה שאנשים עושים ממנו רעש גדול ובכל הרחובות הארץ מירושלים ומתעקשים ובכל מקום מצעד גאווה, על מה הגאווה הזו?

"והדבר הזה גורם לבני נוער לראות בזה משהו לגיטימי ומשהו בסדר גמור, ואתה ככה ואני ככה ובואו ננסה הכל, ומזה החשש הגדול שלי ועל זה אני אומר, אם ההומוסקסואלים האלה היו נשארים בעמדותיהם, מצידי שהיו נשארים בארון ומפרסמים את עצמם ויגידו לאנשים בצורה ברורה 'אני כזה או כזה', אני בסדר עם זה, לא לגמרי כי מבחינת ההלכה זה לא בסדר, אבל מבחינתי זה ענייניו ולא הייתי חותם על שום דבר כזה.

"אבל ברגע שאנשים עושים מזה רעש גדול ועושים מצעדים, ופרסום עצום לשיטה שלהם שהיא שיטה מנוגדת לכל הנורמליות של בני אדם. על זה אני כן רוצה להלחם".

מכתב הרבנים. בעיגול שמו של הרב הילר ותיאורו כרבה של הוד השרון

הרב הילר, אנשים הורגים, אונסים ומפרקים אחד את השני משחר ההיסטוריה. וזה הכל בגדר הנורמליות. מה זו הנורמליות הזו אם לא שטויות? גם פילגש בגבעה היה נורמלי.

"בוודאי שזה היה א-נורמלי בגלל זה נלחמו נגד זה".

בוא נגיד שהנזק שנגרם כתוצאה מדברים שנתפסים בגדר הנורמה, הוא הרבה יותר גרוע מזה שכמה אנשים צועדים בהוד השרון, בסדר?

"אני לא מסכים איתך. הנזק שנעשה ממספר רבנים הוא לצערי נזק זעיר. כי הרבנים הכוח שלהם היום הוא מאוד מאוד חלש. לפחות בציבור החילוני, מי שומע לנו?".

לא נשכח שגם את המדינה הזו יסדו חילונים. יש כוח לרבנים, בסקטור שלהם, יש גם הרבה מסורתיים שמקשיבים לרבנים ואינם בגדר דתיים. זהו העולם.

"בתחום של הציבור שכן שומע לרבנים, שם כן יש לנו אמירה מסוימת. שזה הקול הקורא הזה. זה לא הפעם הראשונה שאני חותם על כאלה עצומות, אני לא יודע כמה זה משפיע. לא תהיה לי שום בעיה לחתום שוב על מכתב המנוסח היוצא כנגד מצעד הגאווה. אני נגד מצעד הגאווה בצורה חריפה".

אבל זו בדיוק הנקודה, זה אפילו לא עניין של מצעד הגאווה. כשאתה קורא לאנשים האלה סוטים אתה מייצר אפקט שלילי שמקדם שיח שלילי.

"אז אמרתי, אני לא הייתי משתמש במילה הזו".

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "הרב הילר איננו משמש כרב העיר הוד השרון אלא כרב שכונה וחתימתו על מסמך גילוי הדעת איננה בסמכות ואיננה ברשות ו/או בתיאום העירייה. יתר על כן, עמדת הרבנים המוצגת במסגרת גילוי הדעת איננה עמדת עיריית הוד השרון הרואה בכל אדם כבעל זכות יסוד לחיות את חייו בשוויון מלא.

"ביום שישי האחרון (27.7) קיימה עיריית הוד השרון, זו השנה השנייה ברציפות את אירוע הקהילה הגאה בעיר, אירוע זה העוסק בפלורליזם וסובלנות הוא המייצג את עמדת העירייה ואין לנו אלא להצר ולגנות כל התבטאות שאיננה תואמת ערכים אלו ואין לה מקום בחברה דמוקרטית ובוודאי שלא בעירנו הוד השרון". 

שרי ירושלמי המתמודדת על מקום במועצת העיר אמרה: "הילר הוא חלק מתופעה רחבה יותר, הגיע הזמן שנתעורר כי האמירות האלה עכשיו הם נגד קהילת הלהט"ב אבל מחר זה יהיה נגדכם. בכפר סבא במסגרת פעילות של בית הספר ילדים הונחו לשבת בנים בנפרד ובנות בנפרד. באתר ראפטינג נאסרה הכניסה לנשים בלבוש לא צנוע.

"עובדי ציבור שממומנים מקופת העיריה, והמדינה מהמיסים שלי ושלך נותנים דרור לדעותיהם האישיות בחסות תפקידם ועמדות הכוח שלהם ומנסים להשפיע על חיי התושבים בעיר. הגיע הזמן שכולנו נתעורר לפני שיהיה מאוחר ונקח אחריות על מה שקורה בעיר שלנו ובמדינה שלנו".

אמיר כוכבי, המועמד לראשות העיר, אמר: "הרב הילר מרשה לעצמו מדי פעם לשכוח את מקומו כאיש עם אחריות ציבורית ולכן שוב חוזר הריטואל בו פעם בשנה אני מתנדב להזכיר לו שלמילים שלו יש משמעות ואמור להיות להן גם מחיר. במסגרת חופש הביטוי אדם רשאי לדעותיו, מנותקות ככל שיהיו מהשיח הציבורי ומהקידמה, עד לשלב בו הוא מסית נגד אוכלוסיות שלמות.

"כשהגבול מטשטש, המילים החמורות צריכות לקבל תגובה מיידית בוודאי כאשר האדם נושא במשרה ייצוגית או בשכר בשם הרשות המקומית במישרין או בעקיפין. על העירייה והעומד בראשה מוטלת החובה למנוע ממנו את היכולת לפגוע בציבור בעודו נהנה מתקציבים ציבוריים. זאת אעשה כשאהיה ראש העירייה".