הודעתה של חברת נתיבי ישראל על ביטול רמפת סוקולוב/מגדיאל בתפר שבין שתי הערים היכתה גלים בכל האיזור, ובהוד השרון באים בטענות רבות וחריפות כלפי ראש העירייה של כפר סבא, צביקה צרפתי, על רקע התנגדותו לפרויקט 531 שהובילה לביטול יצירת הרמפה.

כביש 531 (מימין), ראש העירייה צרפתי (משמאל) | צילומים: אלי דלל, רמי זרנגר

עו"ד נוה גור, המתמודד לראשות עיריית הוד השרון, כתב מכתב המיועד לראש עיריית כפר סבא, בו הוא מציין את השלכותיה של ביטול רמפות היציאה של פרויקט 'מהיר לעיר'. גור טוען כי המהלך יוצר למעשה חסימה של יציאות אלה וכולא את התושבים, הן של הוד השרון והן של כפר סבא, ללא יציאה, ומפיל את האחריות באופן אישי על ראש העירייה צביקה צרפתי.

גור, שמזכיר בין השאר במכתבו את המאבקים ההיסטוריים בין כפר סבא להוד השרון, מציין כי באופן היסטורי לא נשמרו האינטרסים של הוד השרון אל מול אחותה הגדולה מצפון, ערים אחרות ורשויות הממשלה. הוא מדגיש כי על אף שכביש 531 עובר בשטח המוניציפאלי של הוד השרון, ולא של כפר סבא, היא היחידה לה מחלף יציאה יחיד לכביש זה, לעומת "כפר סבא, רעננה והרצליה הזוכות לשניים ושלושה חיבורים לתוכו".

הוא ממשיך את מכתבו בכך שהוא מאשים אישית את ראש עיריית כפר סבא, צביקה צרפתי, ביצירת "פוליטיקה זולה על גבם של תושבי הוד השרון, ערב בחירות 2018", על אף שלטענתו עיריית כפר סבא ותושביה תמכו בפרויקט זה במשך שנים. גור אף דורש מצרפתי למשוך את צו המניעה שהגישה עיריית כפר סבא כנגד נתיבי ישראל באופן מיידי, "על מנת למנוע קטסטורפה תחבורתית לתושבי הוד השרון ואף לתושבי כפר סבא". הוא אף מציין כי יפעל נגד החלטה זו ו-"בדרישה לחיובך האישי (של צרפתי, א.י.) בנזקים הנגרמים לתושבי הוד השרון" ובפגיעה באיכות חייהם.

חורשת אוסישקין | צילום: יוגב עמרני

גור חותם את מכתבו בכך שהוא מקווה שהוא מאמין שיכול להמצא פתרונות בדרכי שלום, ושהוא תקווה כי "השכל הישר יובילו אותך (את צרפתי, א.י.) לפעול לאלתר בדרכי נועם באחריות".

רוחי (גולדברג) מאירי, תושבת כפר סבא וחברת ועד תושבי רחוב ארלוזורוב, אמרה לאור מכתבו של גור: "כולנו בעד צו המניעה, ולא מדובר רק בתושבי רחוב ארלוזורוב אלא בהמון תושבי כפר סבא. זו החלטה אמיצה של ראש העירייה שלנו, מר צביקה צרפתי, ואנחנו מגבים אותו לגמרי.

"זו החלטה של ראש עירייה שדואג לתושבים שלו, והשאיפה כמו שאנחנו רואים אותה מבחינת העירייה, היא לא ביטול של הרמפה אלא יצירת חלופה לטובת התושבים, חלופה שהוצעה בזמנו למשרד התחבורה ונדחתה, ויש בה הרבה יותר איזון מבחינת התושבים, הן של כפר סבא והן של הוד השרון. אני אף מצפה שראש עיריית הוד השרון, חי אדיב, יצטרף לדרישתו של ראש העירייה צרפתי. יער אוסישקין היא ריאה ירוקה, היסטורית וחשובה שצריך לדאוג לה".

רוחי מאירי (מימין), נוה גור (משמאל) | צילומים: פרטי

אבל השאלה שנשאלת מבחינת תושבי האיזור היא, איך זה שעיריית כפר סבא אישרה את זה מלכתחילה, משכה את הסכמתה ועכשיו 'מחבלת' בכל הפרויקט?

"אנחנו חושבים שהדברים לא נבחנו לאשורם עד הסוף. יכול להיות שראש העירייה הקודם לא לקח בחשבון את כל הפרמטרים, אנחנו היינו במשרדי מהנדסת העיר והיא התייחסה לחלופה ואמרה ש'יש על מה לדבר'. החלופה הזו מרחיקה את הרמפה מבתי התושבים ומאפשרת את הצבת הרמפה ביחד עם התייחסות אנושית, חברתית והיסטורית לתושבים".

תגובת עיריית כפר סבא: "העירייה לא תיתן יד לכריתתם המתוכננת של 170 עצים ביער אוסישקין, שנחשב לריאה ירוקה ובעל חשיבות היסטורית, ולא תתייחס לאיומים הנובעים משיקולים צרים. בזכות פועלו של ראש העיר, צביקה צרפתי, נעצרה הכריתה המתוכננת ולמשרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל כבר הוגשה תוכנית חלופית שיכולה להציל את עצי היער מכריתה.

"אנו נמשיך לפעול בנחישות לשמירה על האיזון בין פיתוח תשתיות עירוניות לבין השמירה על איכות החיים, ערכי הטבע והסביבה. ראש העיר והעירייה מעריכים את הפעילות של שר התחבורה ישראל כץ, המקדם פרוייקטים תחבורתיים בכל רחבי הארץ, את פועלם המקצועי של חברת נתיבי ישראל ובהחלט מודעים לחשיבות הרבה בקידום עבודות התשתית של עורקי הכניסה והיציאה מהעיר והרמפה בסוקולוב. אך יחד עם זאת מאמינים כי יש לפעול למציאת פתרון שיאזן בין השניים".