זה לא סוד שהאופניים, ובפרט החשמליים, יוצרים אי סדר של ממש בכבישי השרון. על פי החוק, אין לאופניים זכות לנוע כלל על המדרכות, אלא רק על כבישים. בהיעדר רישות כולל של שבילי אופניים ברחבי הוד השרון וביציאה ממנה, רוכבי האופניים נאלצים לרדת לכביש, כשבמעבר לכבישים מהירים, הדבר מהווה סיכון חיים גבוה. 

תוכנית חדשה שאורכה כ-300 ק"מ של הוועדה המחוזית מרכז במינהל התכנון, המהווה חלק מפרויקט "האופנידן" של משרד התחבורה, שהוצגה לפני כשבועיים אמורה לפתור, לפחות ברמה הבינעירונית, את הבעיה הזו בשרון. התוכנית שצפויה להתחיל על פי ההערכות באוגוסט 2019, אמורה לכלול שלוש רשתות רכיבה שונות: מטרופולינית, משנית ומקומית. הראשונה תקשר בין הערים בשרון לבין תחנות הרכבת ולבין אזורי התעסוקה העיקריים בשרון. השנייה, הבין-עירונית, צפויה לחבר בין יישובי השרון, ואילו השלישית צפויה לחבר את היישובים הכפריים והקטנים אל שתי הראשונות.

סכנה יומיומית | צילום: אסף פרידמן

עם זאת, בתוכנית המבורכת, שצפויה לכלול את אבן יהודה, דרום השרון, הרצליה, חוף השרון, טייבה, טירה, כפר יונה, כפר סבא, כפר שמריהו, לב השרון, נתניה, עמק חפר, פרדסיה, קדימה-צורן, קלנסווה ורעננה – שכחו המתכננים עיר אחת שכבר אינה כל כך קטנה – הוד השרון.

ההוד השרונים יכולים להתנחם בעובדה שגם בעבור הכפר סבאים התוכנית המדוברת לא כל כך פרקטית שכן השביל היחידי שנע לכיוון הרצליה (ולא מתחבר אליה), אינו עובר לאורך תוואי 531, אלא לאורך צפון רעננה, כך שבפועל רוכבים מכפר סבא למשל, ייאלצו להקיף את רעננה כדי לנוע לכיוון גוש דן, וגם אז יישארו ללא חיבור רציף ומוסדר להרצליה פיתוח או תל אביב.

במערב השרון, לעומת זאת, בגזרת הרצליה ורמת השרון, המצב טוב בהרבה. כבר במהלך השנה ייפתחו שני שבילי אופניים בינעירוניים במסגרת "האופנידן" שייקשרו את תושבי הערים לתל אביב.  הראשון הוא "שביל החוף", שייחבר בין הרצליה לתל אביב בתוואי הבא: המרכז הבינתחומי, תחנת רכבת הרצליה, אזור התעשייה הרצליה פיתוח, מחלף גלילות, דרך נמיר ומסוף ארלוזורוב לתל אביב. השני הוא "שביל השרון", שיחבר בין היתר, בין הנקודות: מזרח הרצליה, רמת השרון, מחלף הכפר הירוק, צהלה, פארק הירקון ומסוף ארלוזורוב.

התוכנית המוצעת

ומתי ההוד השרונים יוכלו לדווש לתל אביב ולהרצליה פיתוח? לפחות על פי משרד התחבורה: "טרם תוכננו שבילי אופניים מהוד השרון לכיוון תל אביב". משרד התחבורה כן הכשיר דרכים חקלאיות, לרבות גשרים החוצים את הכבישים 20 ו-531, שמשמשות, לטענתו "לרוכבי אופניים רבים מאזור שפיים וכפר שמריהו במערב ועד לג'לג'וליה במזרח". אבל בכל הנוגע לדרכים ממוסדות וסלולות, שיקשרו בצורה נינוחה ויעילה בין ערי מזרח השרון למערבה, הרי שכאלה, כאמור, אין עדיין בנמצא. לשאלה מדוע הושארה הוד השרון מחוץ לתוואי, טרם השיבו במשרד התחבורה.

מעיריית הוד השרון נמסר:

"הוד השרון אכן הושארה מחוץ לתוואי המתוכנן של התוכנית ובהתאם להנחיית ראש העירייה ומדיניותו, פועל הצוות המקצועי כדי לשנות את התוכנית באופן שישרת גם את תושבי העיר. לעירייה תוכנית אב לסלילת שבילי אופניים ברחבי העיר אשר נועדו לאפשר נסיעה בטוחה באמצעות רישות המחבר בין מוסדות התעסוקה, הציבור והחינוך ותחנות הרכבת בעיר. השבילים מבוצעים בשלבים ועד כה נסללו במזרח העיר ובמרכזה, במקטעים, באזורי המגורים, בהיקף של כ-10 ק"מ ולצד זאת, הוכשרו כ-5 ק"מ נוספים של שבילי שטח באזורי נופש ופנאי. בהמשך ייסללו ברחוב חנקין, ז'בוטינסקי והרצל".