הכתובת היתה על הקיר: על פי החלטת בית משפט השלום, החל מיום ראשון הקרוב ייסגר החניון הסמוך לתחנת הרכבת סגולה וכן דרכי הגישה אליו.

הצעד ננקט בהתאם להחלטת בית המשפט המחוזי מרכז על סגירת מתחם "ירקונים", ובהמשך לצו המניעה שהוצא לאחר מכן לבקשת רכבת ישראל לסגירת החניון הסמוך. למרות שהבעיה היתה ידועה זמן רב מראש, יישארו אלפי משתמשי התחנה ללא פתרון הולם, וכעת הם ייאלצו לכתת רגליהם במרחק של מאות מטרים כדי להגיע לתחנה.

"פשוט הזוי"

לאחר הליך משפטי ארוך הורה אשתקד בית המשפט המחוזי לבעלי מתחם הקניות בירקונים לסגור אותו החל מה־1 בינואר 2019 בטענה כי נבנה על קרקע חקלאית ללא היתר בנייה. עם סגירת המתחם לאחר כ־20 שנות פעילות, פנתה הנהלת רכבת ישראל לבית המשפט בבקשה להוציא צו מניעה לסגירת החניון במקום, הסמוך לתחנת סגולה, ובעצם להותירו לתקופה נוספת לרווחת הציבור. בית המשפט נעתר, אולם הצו פג בימים אלו.

משהתקבלה ההחלטה הסופית בשבוע שעבר הוציאה רכבת ישראל את ההודעה הבאה: "המועצה הארצית לתכנון אישרה את בקשת רכבת ישראל לקידום דרך גישה לכלי רכב וחניון חלופיים כפתרון זמני עבור תחנת פתח־תקוה סגולה. הבקשה הועברה לאישור משרד האוצר, והפרויקט צפוי להסתיים כשנה מיום תחילת העבודות... עד השלמת העבודות להקמת דרך גישה וחניון חלופיים זמניים, דרך הגישה לתחנה תכלול את שביל הולכי הרגל המחבר את התחנה עם כביש 40".

המתחם. צילום: מתן דויטש

אז כמה בעייתי הולך להיות מצבם של משתמשי הרכבת בסגולה? האוטובוס העירוני היחיד המגיע אליה הוא קו 63 של חברת "אפיקים", היוצא משכונת הדר גנים בתדירות של אחד לחצי שעה - שעה. זאת בנוסף לזמן הנסיעה שאורך כרבע שעה ללא פקקים. כל שאר הקווים המגיעים לתחנה הינם בינעירוניים, שלרוב מצריכים הגעה לתחנה המרכזית.

אי הנוחות תורגש עוד יותר בקרב בעלי מוגבלויות ומשפחות עם עגלות תינוקות. גם המעבר המחבר את התחנה עם כביש 40 לא תמיד יהיה לעזרתם. אם הירידה לתחנה נחשבת סבירה, הרי שהדרך חזור מתחנת הרכבת לכביש הראשי עלולה להפוך למאתגרת מאוד במיוחד בימים חמים או גשומים.

כדי לנסות ולהרגיע את ציבור הנוסעים ציינה הנהלת הרכבת בהודעתה כי "לאחרונה הכשרנו מאות מקומות חנייה נוספים בקרבת תחנת הרכבת ראש העין צפון, שם נוספו 500 מקומות חנייה חדשים. בסך הכל קיימים בתחנת ראש העין צפון כ־1,150 מקומות חנייה חינמיים... בתחנת פתח־תקוה קריית אריה קיימים כ־350 מקומות חניה חינמיים בשטח תחנת הרכבת, ועוד כ־1,000 מקומות חנייה בשטח אצטדיון המושבה".

משתמשי התחנה אינם מעודדים בלשון המעטה. "זה פשוט הזוי", אומר אחד מהם, "ואפשר להבין עד כמה כשרואים את כמות כלי הרכב במקום. מדובר באחת הטעויות הגדולות שיכולות לקרות. לחסום את הגישה לרכבת זה כמו לסגור את הרכבת עצמה. אנשים משאירים כאן את הרכב כדי להגיע בצורה הנוחה למרכז. עכשיו סוגרים לנו את האפשרות הזו. אנשים יתקשו להגיע לכאן בתחבורה ציבורית".

משתמש אחר מוסיף: "איזה הגיון יש בצעד הזה? זה משהו לא נורמלי. למה אנשים צריכים ללכת חצי ק"מ ברגל? גם אין שילוט במעבר להולכי רגל. אם לא צדקת בכיוון, אתה עלול למצוא את עצמך בצידו השני של כביש סואן ואז תצטרך לחזור בחזרה. בשדרות עיר מגוריי תחנת הרכבת נמצאת סמוך למגרש חנייה גדול ואוטובוסים מגיעים ממש בסמוך אליה".

"ידינו כבולות"

אז איך נוצר בכל זאת מצב שבו עתידים להיפגע אלפי אנשים? ניסינו לברר עם הגורמים המעורבים, אלא שכל אחד מהם טוען כי האחר אשם. "היינו שמחים ומאושרים אם המתחם היה נשאר פתוח וכמובן שהחניה היתה פתוחה, אבל המדינה החליטה שמדובר בשטח חקלאי", אומר איש העסקים, עמוס לוזון, מבעלי המתחם. "אם זה חקלאי למסחר, זה חקלאי גם לחנייה. אנחנו בסך הכל מכבדים את החלטת בית המשפט ולכן סגרנו את כל המתחם".

מדוע לא נמצא פתרון מבעוד מועד אם המצב הבעייתי היה ידוע לכל?

"התרענו בפני רכבת ישראל כבר לפני שנתיים, אבל הם לא עשו כלום לטובת הציבור שלהם. ניסינו להגיע איתם לאיזה הסדר לפני צו המניעה ובמהלכו. מאז שסגרנו את החנויות הם לא שילמו לנו שקל אחד בגין הוצאות המקום, אפילו המינימליות שבהן. אחרי החלטת בית המשפט מהשבוע שעבר, גם אם הרכבת תשלם מיליארד שקל - היא לא תוכל להשתמש בחניון".

אז מה הפתרון? אלפי נוסעים ייקלעו לבעיה קשה.

"העניין יכול להיפתר בחמש דקות. מדובר בחלמאות של מדינת ישראל".

תסביר.

"הרי לא גידלו ולא השתמשו בקרקע הזאת לחקלאות למעלה מ־30 שנה. יתרה מזאת, יש תוכניות שהשטח מוגדר כמסחר. ב־2015 קיבלנו גם שימוש חורג מהעירייה לשטח לתקופה של שבע שנים, אבל זה לא תקף אם המדינה לא מסירה את ההכרזה על השטח כחקלאי. ברגע שהוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (ולקחש"פ) תסיר את ההכרזה, באותה דקה יהיה אפשר לפתוח את החנייה ובא לציון גואל והכל נפתר. הגשנו לפני למעלה משנה וחצי עתירה בנושא למחוזי, אבל עדיין לא קיבלנו תשובה. מעבר לזה, אין לנו מה לעשות בעניין. זה תלוי בהם עכשיו ולא בנו.

"יש פה גם אבסורד. במועצה הארצית החליטו להכשיר את השטח שמאחורינו לטובת חנייה זמנית. לא יכולתם במקום זה להחליט שאתם מסירים את ההכרזה ולא צריך שטח חדש? שוכרים עכשיו שטח חקלאי אחר כמו שלנו, מכשירים אותו, סוללים עליו דרכי גישה וחניון. הרי הכל עולה כסף למדינה וייקח עוד זמן עד שיקרה. בינתיים אלפי אנשים יסבלו. למה? חלמאות. אבל ידינו כבעלים כבולות".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל מכבדת את הנחיות בית המשפט ופועלת לפיהן. בהתאמה הרכבת לא תשלם שימוש על שטח שאינו חוקי. עד עכשיו היה צו זמני שהרכבת ביקשה שפג באמצע החודש הנוכחי. הרכבת פעלה למציאת פתרון זמני במסגרת הליך מזורז לתכנון וקידום תוכנית להכשרת דרך גישה חלופית וחניון, ובנוסף הכשירה מאות מקומות חנייה בתחנות סמוכות. כמו כן, מקדמת הרכבת פתרון קבע לשדרוג כולל של התחנה יחד עם חניון ודרכי גישה" .

בעקבות השיח שיצרה ההחלטה ברחבי העיר, פירסם ראש העירייה, רמי גרינברג, פוסט ברשת החברתית לפיו הוא קיים פגישה בשטח תחנת הרכבת עם נציגיה וגורמים נוספים "כדי לקדם פתרונות ראויים ואמיתיים לרכבת ולדרכי הגישה... אנחנו מקדמים מחלף נוסף ודרכי גישה גם מדרום לרכבת, ובכך להעצים את הגישה לתחנה ואת פתרונות התחבורה".

מהעירייה נמסר בתגובה: "ראשית, ראש העירייה נפגש בשטח עם בעלי הקרקע ונציגי הרכבת על מנת שהחניון יישאר פתוח. שנית, בוועדה לתכנון ובנייה האחרונה דובר על הכשרה של החניון והדרך אליו, וזאת על מנת למנוע סגירתו. בנוסף, ראש העירייה שוחח עם שר התחבורה על שדרוג אזור תחנת הרכבת סגולה כולל דרכי גישה מדרום, וכן מחלפים מרכזיים משמעותיים שישדרגו את הגישה".