ב-1 ביולי 2019, נכנסו לתוקף תקנות חדשות המבקשות לעשות סדר בתחום האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים נוכח הכאוס ומספר הנפגעים ההולך וגדל. הרוכבים מחויבים בתיאוריה או מבחן ייעודי ובמקביל עליהם לרכוב עם סימון זוהר על הקסדה.

אין אכיפה. צילום: מוטי קמחי

למרות התקנות החדשות הפקחים העירוניים טרם הוסמכו לביצוע אכיפה אך מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי גם כאשר יש בידן סמכויות, עיריות רבות פשוט לא עושות שימוש בסמכויות ולא מבצעות אכיפה.

פקחי עיריית הוד השרון לא אוכפים עבירות אופניים וקורקינטים חשמליים, ולא הסמיכו פקחים לאכיפה, כך עולה מתשובת העירייה לבקשת אור ירוק.

רשימת הערים שפקחיהן חילקו הכי הרבה דוחות:

 

עיר

סטטוס אכיפה בשנת 2018

1.       

תל אביב-יפו

21,887 דוחות

2.       

ראשון לציון

2,663 דוחות ממאי 2018 עד מאי 2019

3.       

רעננה

886 דוחות

4.       

בני ברק

401 דוחות

5.       

אשדוד

339 דוחות

שבעה נפגעים בממוצע מדי יום מתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים

2,647 בני אדם נפגעו בשנת 2018 בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים – יותר משבעה בממוצע בכל יום. כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס.

מהנתונים עולה כי במהלך 2018 נהרגו 19 רוכבי אופניים חשמליים. במהלך 2018 נפגעו בתאונות אופניים חשמליים שדווחו למשטרה לא פחות מ-1,855 בני אדם, עלייה של כמעט 5% בהשוואה לשנה הקודמת (137 מהנפגעים אשתקד הוגדרו כנפגעים באורח קשה - עלייה של כ-10% לעומת 2017). במקביל ל-1,855 הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים, דווחו למשטרה כי גם 236 בני אדם בתאונות עם קורקינט חשמלי.

מרבית הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים - כאלף בני אדם - היו בני 25 ומעלה. רק 345 משתייכים לקבוצת הגיל 16-18, בעוד 257 פצועים היו בני 18 עד 24. ומה על קבוצות גיל צעירות במיוחד שאינן מורשות לרכוב כלל? בטווח הגילים 12 עד 15 נפצעו כ-200 רוכבים. גם ילדים ותינוקות עד גיל 11 נפגעו כתוצאה מאופניים חשמליים - כ-30 במספר.

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "בהתאם להנחיית הנהלת העירייה החדשה נבחנות בימים אלו על ידי גורמי המקצוע, דרכים אפקטיביות ויעילות לתגבור האכיפה בנושא אופניים חשמליים, בין היתר באמצעות הסמכת פקחי העירייה למתן קנסות, פעילות חינוכית והסברתית ועוד, אנו מודים לאור ירוק על פעילותם החשובה ".