המחאה נגד חברת האוטובוסים מטרופולין בשרון מתרחבת, ובעקבותיה נפתחה עצומה הקוראת להוציא את מטרופולין מאזור השרון. בכפר סבא הוד השרון וברעננה נשמעות תלונות רבות של תושבים, שעל-פיהן, נהגים אינם עומדים בלוחות הזמנים, מדלגים על תחנות ונוסעים באופן פראי המסכן את ביטחון הנוסעים.

"זה לא יכול להמשך ככה". צילום: יוגב עמרני

החל מהחודש שעבר, החלה חברת מטרופולין להפעיל את קווי האוטובוס שאותם הפעילה עד כה חברת אגד. מדובר בקווים הבין-עירוניים, וביניהם 501, 502 ו-504. על רקע השינוי, נשמע קול מחאה עז של תושבים המתלוננים על כך שהחברה אינה פועלת כנדרש, וחוששים שרמת השירות תרד. "כשנהג האוטובוס לא עצר לאימא שלי בתחנה, היא העירה לו למה הוא לא עוצר לגברת שמחכה. כאשר אמרה לו שתתלונן על כך, אמר לה שפעם הבאה גם לא יעצור לה", מספרת תושבת כפר סבא.

טליה, תושבת נוספת מכפר סבא, הוסיפה: "בעלי נוסע בקו לרמת החייל, ולפעמים האוטובוס פשוט לא מגיע ולפעמים מגיע ולא עוצר בתחנה", היא מספרת. "הנהגים חוסמים באופן שיטתי את מעברי החצייה ואת הצמתים, כנראה כדי להגיע ליעדים שלהם בזמן. התלוננתי למטרופולין, כי הייתי עם עגלת תאומים ולא יכולתי לחצות את הכביש, ולא הזיז להם".

את נעזרת באוטובוסים בתוך העיר?
"לא, אי אפשר לסמוך עליהם. זה לא שווה את ההתעסקות. אני עם שלושה ילדים, לא אעמוד אִתם בחוץ 40 דקות בתקווה שיעצרו לי. אני הולכת ברגל כמה שאפשר, וכשאי אפשר נוסעת ברכב".

תושבים מבוגרים רבים משכונת עלייה מתקשים ללכת ברגל מרחק רב, ובעבורם האוטובוסים הם פתרון יחיד. "אימא שלי מיטלטלת בשני אוטובוסים, מאחר שקו 2 הרבה פעמים לא מגיע", סיפרה תושבת השכונה.

תושבת רעננה שמשרתת בבסיס צה"ל בדרום, נדרשת להיעזר בקו 59 כדי להגיע לבסיס. "זה אוטובוס של חיילים, ובגלל זה, כנראה, הם מרגישים שאפשר לזלזל בו. האוטובוס לפעמים מגיע ולפעמים לא, ואם הוא לא מגיע, אז פשוט מדלגים על הקו של אותה השעה ולא מתגברים באחד אחר, מתוך הבנה שחיילים צריכים להגיע לבסיס או לחזור הביתה. חיילות שלי ישבו בתחנה המרכזית מ-10 בבוקר עד כמעט שש בערב, וניסו לעלות על אוטובוס".

ביקורת רבה על איחורים נשמעת גם על קו 347, מרעננה לתל אביב. בקו משתמשים חיילים רבים המשרתים באזור תל אביב, וכן אנשי עסקים העובדים באזור.
"רוב הפעמים האוטובוס לא מגיע, אז אני מחכה לקו הבא, או שהוא פשוט מאחר בעשר דקות", מספרת הילה, צעירה המתגוררת בעיר ולומדת בתל אביב.

עוד תושבת מהאזור מוסיפה: "בני לומד בחטיבה. הוא וחבריו נתקלו באוטובוס ש'בורח' להם, אף על פי שרואים אותם בבירור בתחנה. מדי פעם אני מצלצלת ומתלוננת, וכל פעם מתנצלים ושולחים כפיצוי כרטיס אוטובוס, שבאמת אף אחד לא צריך. באחרונה הוא הפסיד שיעור פרטי, כי האוטובוס פשוט לא הגיע".

תלונות נוספות נשמעו על התנהגות מזלזלת מצד נהגים.

יש לציין בהקשר זה כי קבוצת תושבים פתחו עצומה הקוראת למשרד התחבורה לבדוק את התנהלותה של חברת מטרופולין. 

הרסגור. "זה נמצא בטיפול". צילום: פרטי

תגובות
סגן ראש עיריית כפר סבא ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הר סגור-הנדין, מודה כי הם מודעים לתלונות. "ברור לנו שיש הידרדרות ברמת השירות בכל הארץ, בגלל הקושי לגייס נהגים. חברות תחבורה מחזיקות נהגים לא מתאימים, ואינן מפטרות אותם כי אין להם תחליף, וגם מעסיקות אותם בתנאים מאוד לא הוגנים", אומר הרסגור-הנדין. "גם כשהעלו את השכר זה לא עזר".

מה העירייה עושה לנוכח כל התלונות?
"מלבד שיפור תנאי הנהגים, כמו הקמת חניונים לאוטובוסים, אנחנו פועלים מול מטרופולין ומשרד התחבורה, כדי למצוא פתרון. הבעיה היא כללית, והפתרון הוא פתרון ארצי. עד שיהיה עם מי לדבר, אנחנו עושים כמה דברים ומתעדים את כל התלונות. אנשים צריכים לפנות אלינו, וַלֹא — לא נדע על כך. בחודש הבא נערוך כנס מיוחד בנושא זכויות הנוסעים בתחבורה הציבורית. נפגשנו עם מטרופולין המון פעמים, ויש לנו פגישה עם המנכ"ל גם בחודש הבא. אנחנו מבהירים להם שהמצב הזה לא יכול להימשך. משרד התחבורה אינו מאפשר לעיריות חופש פעולה בעניין הזה".

מה בעניין הוספת קווים?
"כל המערכת לא עובדת נכון, והמצב לא יישאר ככה. אנחנו מקדישים זמן רב מאוד לנושא של תכנון מחדש. כוונתנו למחוק את הקווים הקיימים ולסדר אותם מחדש. זה לא רק הוספת קווים, זה גם הוספת תדירות".

מחברת "מטרופולין" נמסר: "בהתייחס לקווי 500 החדשים, השקתם של הקווים נוחלת הצלחה גבוהה, הן מבחינת תדירותם שתוגברה, הן מבחינת זמני הנסיעות שיוצאות כסדרן, ולכן אין בנמצא בסיס לטענות.

"בהתייחס לקווי השרון האחרים, חשוב לזכור, כי מטרופולין מפעילה יותר מ-80 אלף נסיעות תחבורה ציבורית מדי חודש, רק באזור זה. מטבע הדברים, בהיקפים כאלה גדולים, ועל אף הקפדה גדולה במתן השירות, חלות מדי פעם תקלות, אולם אנו עושים כל שביכולתנו כדי לצמצם גם אותן".