"אנחנו חיים בזבל", טוענים דיירי חמישה בניינים ברחוב הקציר בשכונת 1200 בהוד השרון, שסובלים זה שנים מצחנה עזה הנודפת מדחסניות האשפה, לטענתם, בשל ליקויים בתכנון ובהתקנה של הדחסנית, ובשל עיכוב שגרתי בפינוי האשפה הדחוסה על ידי העירייה. תלונות שהגישו לעירייה לא נענו, וגם פגישה עם ראש העירייה ועוזרו לא הועילה.

דיירים לצד הדחסניות. "נמאס לנו" | צילום: אסף פרידמן

מדובר במכל אשפה גדול המותקן בקומת העמודים בבניין, וקולט את כל שקיות האשפה שמושלכות למטה דרך פיר מיוחד. הדיירים אינם נדרשים, כמו ברוב הבניינים, לרדת לחדר האשפה כדי להשליך את האשפה הביתית שלהם לתוך הפחים המסורתיים. בכל קומה נמצא חדרון שבתוכו נפער פתח של הפיר. כל שכן מתבקש לקשור היטב את שקית האשפה, להיכנס לחדרון, למשוך את החלון שמכסה על פתח הפיר ולהשחיל פנימה את השקית. השקית נופלת על מסוע ומועברת לתוך מכל האשפה, הכולל מנגנון דחיסה מיוחד. האשפה נדחסת ונפחה קטן במידה ניכרת.

אחת לשבוע אמורה הייתה העירייה לאסוף את הדחסניות, לרוקן אותן ולהחזיר אותן לבניין כשהן שטופות. בפועל, האיסוף מתבצע בתדירות נמוכה בהרבה (אחת לשבועיים ויותר) והמכלים מוחזרים לא שטופים (חברות הניהול של הבניינים דואגות לשטיפה).

"בערים אחרות כמו רמת גן ופתח תקוה מפנים את האשפה אחת לשבוע", אומרת פנינה מרום, המתגוררת באחד הבניינים. לדבריה, העיכוב בפינוי האשפה הדחוסה גורם, במיוחד בקיץ, לסירחון רב, לברחשים ולזבובונים, שהם תוצאה של תהליך ריקבון מתקדם. "המצב הזה נמשך מאז שנכנסנו לגור בשכונה. אנחנו גרים בדירות השוות מיליונים, ודיירים בשכירות משלמים אלפי שקלים בחודש, ובכל קיץ התופעה הזאת חוזרת על עצמה ומחמירה. כבר נמאס לנו. השנה נכנסתי לוועד והחלטתי לפעול".

לדברי דוד אראל, מהנדס שבבעלותו שלוש דירות בבניין שכן, בשל מבנה הבניין, הפיר אינו נמצא מעל הדחסנית ולכן שקיות האשפה המושלכות לתוך הפיר מצטברות על מסוע שמותקן קומה אחת מעל הדחסנית. "לעיתים קרובות השקיות נקרעות מעוצמת הנפילה, והאשפה מתפזרת". 

המשרד להגנת הסביבה: "תפעול מכלי אצירה ופחים הוא בסמכות הרשות המקומית בלבד".

מהעירייה נמסר: "הנושא נבחן בעבר וזמן הפינוי מהבניין המדובר שונה כבר במהלך הקיץ לאחת ל10 ימים במקום כל שבועיים, כאשר בפועל הדחסנית מרוקנת כאשר היא חצי ריקה. בכל מקרה בו יש חשש ש'דילגו' על הפינוי, יש לפנות למוקד העירוני לטיפול. בנוסף, העירייה ביצעה בדיקה באמצעות מחלקת פיקוח על הבנייה הבנייה כדי לוודא שחדר האשפה תואם להיתר וזה אכן המצב.  חודדו ההנחיות לחברה המפנה בנוגע לשטיפת הדחסניות ויוגבר הפיקוח. בשולי הדברים ניתן לציין שועד הבניין שכר חברה חיצונית לאיתור הבעיה ובדו"ח ישנם מספר רב של ליקויים וההערות שאינן במסגרת יכולת האכיפה של העירייה והם באחריות הועד/החברה במנהלת לטיפול כדי למנוע את הצטברות הריחות. העירייה תשמח ללוות את תושבי ותושבות המתחם ולסייע על מנת לוודא שאכן מתבצע הטיפול הטוב והיעיל ביותר וזאת בהתאם להמלצות היועץ החיצוני".