לא היה צריך להיוולד ב-2010 כדי להבין שמשהו במערכת החינוך קצת הולך לאיבוד בהכנת "המבוגרים העתידיים" לחיים. בזמן שהשוק משווע ליזמים ולמתכנתים, במרבית בתי הספר עדיין מתרכזים במקצועות ליבה חשובים כספרות, היסטוריה וחשבון, אך שאינם מייצגים כלל את החיים הבוגרים בישראל של היום.

ימי הלימודים בבגין. יוצא דופן | צילום: באדיבות בית הספר בגין

תוכנית ניסיונית חדשה של משרד החינוך בבית הספר בגין בהוד השרון, מאתגרת את התפיסה הזו, ומוסיפה לחמשת ימי הלימוד הרגילים, טוויסט מיוחד ביום שישי. ימי שישי במסגרת בית הספר, המגדיר את עצמו כ"בית לאתגרי העתיד", הינם ימי לימוד חריגים, במהלכם מגיעים ילדי שכבות ד'-ו' ​ ללא תיק ועם רצון רב ללמידה אחרת וחווייתית.

התלמידים מתחלקים במהלך השעתיים הראשונות של יום הלימודים לתשע קהילות, רב גילאיות העוסקות במגוון תחומי המדעים, החברה, הסביבה והתרבות. כל קהילה, בהנחיית צוות ההוראה פועלת לאיתור הבעיות עמן מתמודדת האנושות כיום ומסיקים כיצד בעיות אלו משפיעות וישפיעו על חייהם.

בסיומו של תהליך הלמידה הוגה כל קהילה פתרון לבעיה אנושית שעלתה ומציגה את הפתרון באמצעות דגם, סרטון, תערוכה אומנותית וכדומה. תערוכת התוצרים נפתחה לכלל תלמידי בית הספר, ואפשרה להם להיחשף לבעיות והפתרונות שמועלות בקהילות הלמידה.

דגמים של מלונות ומבנים חכמים | צילום: באדיבות בית הספר בגין

בשעה השלישית של יום הלימודים התקיים פרויקט ימ"י (ילדים מלמדים ילדים) במסגרתו הילדים משכבות ה'-ו' העבירו קורסים לחבריהם בשכבות. הילדים הציעו קורסים מקצועיים הקרובים לליבם כתכנות, למידת הקובייה ההונגרית, עיצוב וצילום, ולמעשה תפקדו כמרצים.

במקביל מתקיים בבית הספר בימי שישי "יריד אתגרים", במהלכו לומדים הילדים באמצעות משחקי חשיבה מעץ שמעוררים שיתוף פעולה, יצירתיות ומפתחים חשיבה גבוהה. יש להדגיש, במסגרת הפרויקט בית הספר נבחר מתוך מאות בתי ספר בארץ להיות מלווה על ידי צוות פו"מ (פדוגוגיה מוטת עתיד), צוות מיוחד של משרד החינוך.

שירי דנטס, רכזת ויוזמת הפרויקט ומחנכת וסגנית המנהלת בבית הספר בגין, אמרה: "מדובר ביוזמה חינוכית. היא הגיעה לאחר שמנהלת בית הספר, ספי זלצמן, המורה למדעים יהודית טפירו ואני השתתפנו וזכינו בהאקתון (מרתון של לילה של פיתוח ויוזמות פרויקטים), ובתמורה זכינו לליווי של צוות מיוחד של משרד החינוך לפיתוח 'פדגוגיה מוטת עתיד'. מדובר בעצם ביום למידה אחר, חווייתי שהתקיים מדי שבוע לאורך חצי שנה".

קהילת האומנים. לימודים, קצת אחרת | צילום: באדיבות בית הספר בגין

"התלמידים שלנו התחלקו לקהילות. לדוגמא קהילת סמארט שחשבה איך לעצב את המבנה ברוח סמארט, כלומר בניין חכם או קהילת Wellness (אורח חיים בריא), שבנתה דגם של בית מלון עם עקרונות של תפריט בריא וקיימות".

מה עומד מאחורי זה?

"זה התחיל ביום חלומות שבמהלכו המורות היו בוחרות תחום לימודים לא שגרתי אותו הן רוצות ללמד, והתלמידים היו בוחרים איזה מקצוע הם רוצים ללמוד. שמנו לב שהמבוגרים יותר רוצים רק את הדברים החדשניים והמאתגרים. הגעתי למסקנה שאני לא רוצה שזה יישאר ברמת החוג, אלא שזה יהפוך למשהו משמעותי וחווייתי ושיהיה בו חקר, משמעות הלמידה. גם למידה שיתופית והצגת תוצר. ומכאן התפתח הרעיון לפרויקט הנוכחי. יש לציין שהמנהלת שלנו (ספי זלצמן, א.י) תמיד תומכת ביוזמות חדשות".