שבועיים בלבד אחרי שנודע על רכישת 147 דונם קרקעות בדרום מערב הוד השרון לצורך בניית שטחי מסחר ומגורים בשכונה חדשה, התבשרו התושבים בהוד השרון על תוכנית בנייה חדשה שאושרה להפקדה. הפעם מדובר בתוכנית של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), להקמת שכונת מגורים חדשה במרכז העיר, הכוללת 1,755 יחידות דיור. השכונה החדשה תמוקם בין שכונת מגדיאל לדרך רמתיים, בשטח של כ-265 דונם. יש לציין, כי גם בנייתה של שכונת 1200 טרם הסתיימה, ובשטח העבודות בעיצומן, המנופים באוויר והצפיפות הולכת וגדלה. התושבים מבוהלים וקוראים לראש העירייה אמיר כוכבי לעצור את התוכנית. "העיר הולכת לאבדון", הם אומרים בדאגה. אולם, מנגד יש גם כאלה שסבורים שהתוכנית דווקא טובה ביחס לאחרות, ויכולה לעשות טוב לעיר

אמיר כוכבי. הכל על הכתפיים שלו | צילום: אסף פרידמן

תכנית הר/1000, שהופקדה השבוע להתנגדויות על ידי הוועדה המחוזית, מדברת כאמור על הקמת 1,755 יחידות דיור במרכז העיר. התוכנית כוללת שתי שדרות מרכזיות, שלאורכן מתוכננת בנייה מרקמית ומגדלים, שישלבו מגורים, מסחר, משרדים ומוסדות ציבור. הבנייה המרקמית היא בבניינים בגובה של שש עד עשר קומות ויש בה כ-750 יחידות. הבנייה במגדלים היא בבניינים בגובה של 16 עד 26 קומות ויש בה כ-1,000 יחידות דיור

התוכנית תגדיר שטחים פתוחים במרכז העיר, בסדר גודל של כ-100 דונם, שישמשו כפארק עירוני לפנאי ונופש. הפארק יכלול שדרה מרכזית מצפון לדרום, שמצדה המזרחי מבני מגורים משולבים במסחר, ובצדה המערבי חורשת איקליפטוסים ואזור פנאי ונופש. בקצה הצפוני של השדרה ממוקם מבנה מגורים קשתי משולב במסחר. נוסף על שדרה זו, מתוכננת שדרה נוספת, שתתחיל בגן הזיכרון בדרך רמתיים, ובהמשך הכיכר העירונית ומוסדות הציבור.

התוכנית מבוססת על הצעת תכנון של משרד "ברוך ברוך-יוסף סלמון אדריכלים ומתכנני ערים", שזכתה בתחרות שיזמה עיריית הוד השרון לתכנון מרכז העיר. ברשות מקרקעי ישראל מציינים, כי התוכנית מיישמת את מדיניות התכנון שנקבעה בתוכנית המתאר לעיר, בין היתר באופן שנועד לחבר בין המושבים הוותיקים הכלולים בשטחה המוניציפלי.

גם במרכז העיר ייבנו רבי קומות | צילום: אסף פרידמן

תושבים מבוהלים: "חונקים אותנו"

תושבי הוד השרון קיבלו את הבשורה, לאחר שפורסמה בתקשורת, בבלבול רב ובהתנגדות. "זה מה שהיה חסר", אומר תושב העיר. "על ראש העירייה וחברי המועצה לעצור את הטירוף הזה. זהו מבחן המנהיגות הראשון של ראש העירייה. אסור להפוך את הוד השרון לשכונה אחת גדולה".

"איפה עוד יש מקום להכניס 1,755 יחידות דיור?", שואלת תושבת. "באילו כבישים יסעו המכוניות של התושבים החדשים? באילו בתי ספר וגנים ילמדו הילדים שלהם? מי נתן יד לדבר הזה? אנחנו לא נוכל לצאת מהבית".

"הוד השרון זה לא ניו יורק", אומרת תושבת אחרת. "למה ממשיכים לאשר בניית מגדלים של 20 קומות ומעלה? כבר היום דרך רמתיים והדרך משכונת 1200 לכיוון דרום ומזרח פקוקה וחסומה מכל כיוון אפשרי. מדוע מנסים לחנוק אותנו עוד יותר? באנו לגור בעיר כפרית וירוקה. עושה חשק לברוח מפה".

חברת המועצה, אביבה גוטרמן, סבורה כי העירייה צריכה למהר ולהתנגד לתוכנית המדוברת. "הוועדה המקומית צריכה להתנגד, מאחר שהתוכנית הזאת לא נמצאת בסמכותנו כעירייה בכלל. לדעתי, יש להגיש כבר התנגדות, ודחוף", היא אומרת. "יש לנו בעיר בעיית תשתיות חמורה, יש תוכנית מתאר שלא אושרה ויש עוד עשרות תוכניות בנייה בעיר שכן אושרו. יש תוכניות שמדברות על הוספת 40 אלף תושבים, ואנחנו עדיין מנהלים התנגדויות, ובינתיים מעל ראשנו מוסיפים עוד ועוד יחידות דיור. זה לא צריך להיות ככה ואסור לנו לאפשר זאת. הרי למה עצרנו את תוכנית המתאר? בגלל הבנייה המואצת ובגלל חוסר בתשתיות. אז בלי שנוכל להביע את דעתנו, מביאים לנו אלפי יחידות דיור? אני אומרת תודה למדינה, תשאירו את התכנון של הוד השרון בידיים שלנו.

"אנחנו נמצאים בבעיה כבר היום, בעיה תחבורתית חמורה. מה עם כל המכוניות, בתי הספר, גני הילדים? המצב נהיה מטורף. נכון לעכשיו אין לנו יכולת תשתיתית להכיל 1,700 יחידות דיור חדשות. אין מצב שמאשרים את זה, אנחנו לא במקום הזה עכשיו. המדינה רק חושבת על בנייה, אבל אנחנו אלה שחיים פה. נצטרך לעצור את זה, אין מה לעשות, התושבים והעירייה יחד".

פעילי סביבה:  "מה עם החמצן?"

לדברי יעקב שוויצקי, פעיל חברתי בהוד השרון למען שמירה על סביבה ירוקה, "התוכנית שהוגשה עכשיו היא גדולה יותר ממה שאני מכיר. בגרסה הראשונה שלה משנת 2010 דיברו על 1,400 יחידות דיור. התוכנית מדברת על רצועה ירוקה, אבל כרגע אני לא בטוח כמה ירוק ישאירו ממנה. מה שצריך לבדוק זה הפתרונות התחבורתיים שהתוכנית הזאת מציעה וכמה באמת ירוק יישאר שם. זה לא בעיה למלא את העיר בבטון, אבל מה עם חמצן? עצים? אם אין מקום לעצים, אז התוכנית הזאת לא טובה לנו. 1,755 יחידות דיור זה בפירוש המון".

אתה תביע התנגדות?

"אני עם ועד הפעולה נגד תוכנית המתאר של הוד השרון, נבחן יחד את התוכנית ונראה. מה שחשוב בעיניי זה הירוק, התחבורה וגם השמש. אם נמשיך לבנות לגובה אנחנו לא נראה את השמש ונהיה חולים יותר. בניינים צריך לבנות, אנחנו מבינים את זה, אבל לא בכל מחיר".

ועד הפעולה נגד תוכנית המתאר בעיר טוען, כי התוכנית הוסתרה מהם: "כרגיל, דואגים לשמור את כל התוכניות האלה הרחק מהתושבים עד לדקה ה-90. להבנתנו, מדובר בתוכנית שמגדירה שטח ירוק גדול בתפר עם כפר מל"ל, וגם שטחים ציבוריים, שהם דברים מבורכים. אנו מקווים שבשטחים הציבוריים יתכננו מרכז תרבות גדול, כדי שלא נצטרך להמשיך ללכת לערים השכנות כדי ליהנות ממופע או מהצגה.

"אנחנו מקווים שהתוכנית מגדירה תשתיות מספיקות, כדי לתמוך במספר התושבים ובעסקים שיהיו במבנים האלה, כולל תחבורה ציבורית, חניות, מים, חשמל, ניקוז וכדומה. אסור להעניק אישורי בנייה לפני שדואגים לתשתיות".

היא מתנגדת, הוא תומך. שמעון (מימין) וגוטרמן | צילומים: יוגב עמרני

יגאל שמעון: "התוכנית טובה"

יגאל שמעון, לשעבר יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר וסגן ראש העירייה, מסביר: "מדובר בתוכנית שנדונה כמה פעמים בוועדה המחוזית. היא התחילה מ-1,400 יחידות דיור וגדלה ליותר מ-1,700. התוכנית נמצאת בתפר שבין רמתיים למגדיאל, על אדמות כפר מל"ל. בזמנו, השטח הזה היה שייך למועצה האזורית דרום השרון ולכפר מל"ל. לפני 20 שנים בוצעה החלפת קרקעות בין העיר למועצה, והוד השרון קיבלה מוניציפלית את הקרקע הזאת

"מאחר שהקרקע שייכת לרשות מקרקעי ישראל, הרשות ביקשה להכין, עם הוועדה המחוזית יחד, תוכנית שתשלב את מרכז הוד השרון - בין מגדיאל לרמתיים - כך שיהיה אזור של פארקים ואמפיתיאטרון, וכמובן של בניית דירות, חיבורי כבישים ובנייה לצורכי ציבור. התוכנית שהופקדה היא הגרסה האחרונה שהכינה הוועדה המחוזית, שמדברת על כ-1,700 יחידות דיור, מתוכן מספר לא קטן שמיועד לזוגות צעירים ולסטודנטים. גם תושבי כפר מל"ל אמורים לקבל זכויות בקרקע, אבל זה באחריות רמ"י".

בחלק הדרומי של התוכנית מדברים על בנייה של יותר מ-20 קומות.

"נכון, והדבר יביא להתנגדויות. מאחר שהתוכנית נמצאת בסמכות מחוזית, ומאחר שעדיין אין לנו תוכנית מתאר מאושרת, התוכנית בסך הכל באה לשלב את הוד השרון עם מגדיאל, ועם הצורך בהפקעה לצורכי ציבור - מדובר בתוכנית טובה. השאלה הנשאלת היא, האם לפזר את הבנייה בשטח גדול יותר, בבנייה נמוכה יותר, ולצמצם את השטח הירוק ואת השטח המופקע לצורכי ציבור, או האם להפקיע את רוב השטח לצורכי ציבור, ובחלק הנותר לאשר בנייה בצפיפות, כלומר במגדלים של יותר מ-30 קומות. זאת דילמה שנצטרך לחשוב עליה.

"הבעיה בהוד השרון היא שאין כבישי רוחב, ולכן הכל צפוף יותר. כדי לצאת ממגדיאל יש לנו דרך אחת בלבד. ברגע שמתחילים לבנות אז פותחים כבישי רוחב ואז התנועה מתפזרת לכמה כבישים. הוד השרון אינה עיר צפופה, אבל הבעיה היא, שמאז שאיחדו את ארבעת היישובים (רמתיים, מגדיאל, כפר הדר ונווה הדר) לעיר, נותרו שטחים רבים שאינם שייכים להוד השרון ושייכים למועצת דרום השרון. הדבר הזה מונע מאיתנו להתפתח ולפתוח את הכבישים. אין ספק שהוד השרון חייבת לספח אליה את היישובים אשר נמצאים בקו שבין כביש 40 לכביש 531 (ירקונה, גני עם, עדנים). כיום, בין רמתיים למגדיאל יש כביש אחד בלבד והמצב הזה אבסורדי".

אם כך, איך התוכנית הזאת תפתור את הבעיה?

"התוכנית המדוברת מאפשרת חיבור של כביש הנשיאים לרחוב שרת, וזה כביש רוחב אחד, ועוד חיבור של רחוב האיחוד לדרך רמתיים, וזה כביש רוחב נוסף. גם בחלק הדרומי של התוכנית יתאפשר כביש רוחב. התוכנית הזאת מאפשרת יציאות נוספות ממגדיאל וזה מעולה. הדבר הזה יתאפשר רק אם נספח את המושבים. זה יהפוך את הוד השרון לעיר איכותית, עם מרחבים המשלבים ירוק ובנייה. דעתי היא, שלפני שממהרים להגיש התנגדויות, יהיה נכון להקים צוות בראשות ראש העירייה שיבחן את התוכנית ויציג חלופות".

גם מיכה מורן, לשעבר מזכיר העבודה ותושב המעורב בנעשה בעיר, חושב שהתוכנית לא רעה בכלל: "אין מדובר בתוכנית מפוצצת, כי היום מקובל לבנות מגדלים גבוהים מאוד. בתוכנית הזאת יש גם בנייה מרקמית וגם בניית מגדלים. תמיד צריך למצוא את שביל הזהב. אני לא חושב שצריך למהר לפסול אותה, כי היא לא כל כך צפופה כמו שנדמה. בעוד 20 שנה לא יהיו שטחים לבנייה בכלל במרכז, ואז יקחו שכונות שלמות של בתים פרטיים ויהרסו אותם לטובת בניית מגדלים. אז כל התוכנית הזאת מדברת גם על בנייה בגובה שש-שבע קומות, זה עדיף לנו. זה ידחה את הקץ. יכול להיות שגם נרוויח מזה - עוד פארקים, עוד מוסדות ציבור. זה דבר טוב לכולנו".

מעיריית הוד השרון נמסר: "התוכנית ביוזמת רמ"י אושרה על ידי הוועדה המחוזית להפקדה, אך טרם הופקדה בפועל. הנהלת העירייה החדשה תבחן אותה ותנחה את הצוות המקצועי בהתאם למדיניותה".