כפי שהתפרסם לאחרונה ב-"ידיעות השרון", לפני כשבועיים התבשרו התושבים בהוד השרון על תכנית בנייה חדשה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שאושרה להפקדה. התכנית מדברת על הקמת שכונת מגורים חדשה אשר תמוקם בין שכונת מגדיאל לדרך רמתיים, בשטח של כ-265 דונם ותכלול 1755 יחידות דיור. התגובות בעד ונגד לא איחרו להגיע וכעת מגיעות גם ההתנגדויות.

הבנייה בעיר (מימין) ותצלום אוויר של השטח המיועד (משמאל) | צילומים: אסף פרידמן, המרכז למיפוי ישראל

יפתח, תושב רחוב בן גמלא, גר בדיוק מול שדות התותים אשר עליהם צפויה לקום תכנית הבנייה המדוברת. "פניתי למשרד עורכי הדין וינברגר ברגנטל ושאלתי אותם אם יש מקום להגיש התנגדות. אז ביקשו ממני לבדוק שיש כמות גדולה של אנשים על מנת שיהיה ברור שחלק מהאוכלוסייה בהוד השרון נפגעת מהתכנית, יש תמיכה רחבה להגשת התנגדות לתכנית וכן בעזרת כמות גדולה של אנשים יש אפשרות להשפיע על גורמי התכנון.

"בסופו של דבר התנגדות עולה כסף, אז בדקתי את העניין בזהירות. התחלתי לאסוף חתימות ותוך מספר ימים הצטרפו אליי כבר למעלה מ-100 תושבים. התכנית מדברת כעת על 1755 יחידות דיור, אבל בקלות יכולות להצטרף עוד מאות דירות נוספות לתכנית המקורית. עוד 1400 מכוניות ליד הבית שלנו שיוסיפו לפקקים האינסופיים שיש פה כבר עכשיו. יש בעיות רבות בתכנית וקשה להתנגד כמו שצריך".

איזה בעיות למשל?

"מעיון מהיר של עורכי הדין בתכנית הם שמו לב שלא פרסמו את הפרוגרמה למבני ציבור. כלומר, אף אחד לא עשה תחשיב של כמה בתי ספר וגנים צריך, לא ברור אם מישהו טרח לברר כמה תושבים יתווספו. מעבר לכך בתכנית מסומנים שטחים למבני ציבור אבל לא ברור איזה מבנה ציבור מדובר. במצב כזה קשה להתנגד כשלא ברור מה מתוכנן ולכן אנחנו מתנגדים על כך שהופקדה תכנית אבל אין לה תכנון. התכנון פה לא ברור. כך חושבים התושבים – האם העיר יכולה לספוג את כמות המכוניות האדירה שיתווספו? מישהו תכנן את מוסדות החינוך ושאר מבני הציבור שצריך? לא בטוח שהעיר מסוגלת לספוג את הבנייה".

מה הסיבות שלך להתנגד לתכנית?

"באופן האישי והמשפחתי שלי, אשתי יוצאת מהבית בכל יום בשעה 6:45 כדי להגיע בשעה 8 לתל אביב. אני מתנגד כי מול הבית שלי יש שדות ירוקים נחמדים שגורמים לי להרגיש כאילו אני חי בכפר. גם אם יקימו פה פארק ענק, זה עדיין יהיה פארק עירוני ולא שדות כפריים. הוד השרון היא עיר כפרית באופיה וגם אם יעשו פה תכנון מדהים מלא בשטחים פתוחים, זה לא יהיה אותו הדבר.

"כשמגישים התנגדות יש יכולת להשפיע על מקבלי ההחלטות, לוודא שנעשה תכנון תנועתי נכון, לוודא שמישהו בדק כמה תושבים וכמה ילדים מגיעים לפה, שלא יקרה פה כמו שקרה בעבר בהוד השרון שקודם בנו ורק אחר כך ניסו להתמודד עם הבעיות ".

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "בהתאם להנחייתו של ראש העירייה, אמיר כוכבי, עם הפקדתה של התוכנית ולקראת שלב ההתנגדויות, תקיים עיריית הוד השרון הליך שיתוף ציבור במסגרתו יועלו המלצות ורעיונות הציבור לשיפור התוכנית. לאחר השיתוף תפעל העירייה באמצעות הגשת התנגדויות מהנדס העיר בנושאים הרלוונטיים שיועלו".