מדוח חדש של עמותת "15 דקות" ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל, עולה כי הוד השרון נמצאת במקום ה-82 מבין 127 ערים, מבחינת שיעור הוגנות התחבורה הציבורית ביחס לאוכלוסייה. הדוח משווה בין מידת הזמינות של התחבורה הציבורית לכמות האוכלוסייה בעיר, ובנוסף מציג את מספר ההזדמנויות שיש לתושב ממוצע לעלות על אוטובוס או רכבת.

תחנת האוטובוס על דרך רמתיים. פנינת תחב"צ מקומית | צילום: אריאל ימיני

אחד הנתונים המעניינים שעולים מהדוח היא העובדה שאין קשר בין הצורך של היישובים בישראל, ובין כמות האוכלוסייה בהם לבין איכות ותדירות התחבורה הציבורית המופעלת בהם.

על פי הדוח לתושב בהוד השרון יש סיכוי של 52 אחוז בלבד להגיע לתחבורה ציבורית בתוך 15 דקות ביחס לשאר תושבי המדינה. לעומת זאת, לתושב נצרת עילית המובילה בדירוג, יש 346 אחוזים להשיג תחבורה ציבורית ביחס לשאר תושבי המדינה.

כמו כן, בהוד השרון יש לתושב 22.5 הזדמנויות לעלות על תחבורה ציבורית כלשהי בתוך 15 דקות (רכבת או אוטובוס). זה אולי נשמע הרבה, אבל זה משמעותית פחות מהסגנית בדירוג, בית"ר עילית, בה יש לתושבים מספר שיא של 525.4 הזדמנויות כאלו!

לתושבי חיפה הגדולה, המדורגת במקום החמישי מבחינת יחס לאוכלוסיה, לדוגמא, יש 88 כאלה. לתושבי ראש העין הנמצאת 6 בדירוג ושגיאוגרפית אינה כל כך רחוקה מהוד השרון, יש 78.5 הזדמנויות כאלה.

תחנת האוטובוס בשנות ה-30. התדירות השתנתה? | צילום: מתוך אתר פיקיוויקי

עוד עולה מהמסמך כי גם בערים השכנות כפר סבא ורעננה, יש תחבורה ציבורית ממוצעת ולא יעילה במיוחד. כפר סבא מדורגת במקום ה-59 עם 47.5 הזדמנויות לתושב, ורעננה במקום ה-65 עם 31.3 הזדמנויות כאלו.

למעשה הדוח מעלה שתי מסקנות עיקריות שעשויות לעניין את תושבי העיר. הראשונה היא שאין קשר בין גודל האוכלוסייה לבין איכות התחבורה הציבורית. השנייה היא שכל תושבי השרון ככלל סובלים מתחבורה ציבורית ממוצעת עד גרועה – עובדה שמבטיחה עלייה נוספת של מכוניות הפרטיות על הכבישים באיזור ולפיכך את החרפת הפקקים.  

אגב, שכנותיה של הוד השרון בדירוג הן כפר יונה הממוקמת במקום ה-83 עם 22.6 הזדמנויות לתושב וכאבול המדורגת במקום ה-81 עם 22.3 הזדמנויות. בחברה טובה.